Klemm L 20 d 1:24, afmeting 27 x 52 x 8 cm, moeilijkheidsgraad 2, schaal 1 : 24
De jaren twintig waren het decennium van baanbrekende prestaties en records in de luchtvaart. Charles Lindbergh vloog in 1927 alleen over de Atlantische Oceaan. Een jaar later werd de Hindenburgprijs opgeschort, die tot 1 november 1928 10.000 Reichsmark beloofde voor de beste Duitse amateurprestatie met een sportvliegtuig. Friedrich Karl Freiherr von Koenig-Warthausen steeg op vanuit Berlijn met een klein vliegtuig met een spanwijdte van 13 m richting Moskou. In 16 uur had de twintigjarige de 1700 km afgelegd, al kon zijn machine slechts een topsnelheid van 120 km/u halen. Hij had slechts 40 mark en iets te eten genomen, maar dit weerhield hem er niet van om een verlenging van de vlucht naar Karachi te plannen. Met verschillende tussenstops bereikte de vrij onervaren piloot zijn bestemming in India. Onderweg moest hij bij slecht weer meerdere noodlandingen maken. Hiermee had hij de Hindenburg Cup gewonnen.Nu hoorde Koenig-Warthausen dat de Duitse Rijkspresident de beker op 1 november 1929 opnieuw had uitgegeven. Zijn Klemm L 20 d was nog intact, zodat hij met verschillende tussenstations door kon vliegen naar Singapore. Met het schip stak hij met zijn machine vervolgens over naar de VS. Vanuit San Francisco kon hij weer vliegen. Hij maakte stops in Los Angeles, waar zijn Klemm L 20 aan een haar zou zijn verbrand, en in El Paso. Op 3 november 1929 kwam hij eindelijk aan in New York. Een auto-ongeluk, slecht weer en toenemende problemen met de motor hadden hem veel tijd gekost. Hij kwam dus te laat voor een tweede bekerzege. Maar hij had met zijn vliegtuigje 25.000 km de wereld rondgereisd.De tweezitter L 20 d is ontworpen door Hanns Klemm. Hij was werkzaam als hoofdontwerper in de Daimler-vliegtuigbouw in Sindelfingen en had vooral naam gemaakt met lichte vliegtuigen. De tweecilinder Daimler-motor had een cilinderinhoud van 883 cc en produceerde 20 pk.